Top Post »

22. maj 2011 – 21:21 |

D. 21-06 kl. 20,00 sejlede fra Hadsund i høj sol, til bøjerne ved Als Odde, og var fremme kl. 21,30, havde en skøn aften der og en god start på ferieturen, men det ændrede sig …

Læs den fulde historie »
Mariagerfjord

Mariagerfjord eller danmarks smukkes fjord som vi nyder at kalde den, er der hvor vi og Søhesten har hjemme

Danmark

Her kan du læse om vores mange ture i Danmark, vi har efterhånden besøgt de fleste havne byer i landet

Frankrig

Her kan du læse om vores ture på kanalerne i Frankrig, vi har blandt andet sejlet helt til Paris

Sverige

Sverige er fantastisk smukt fra vandet, vi har haft flere dejlige og knap så dejlige ture i nabolandet.

Tyskland

Tyskland er det sted som vi har besøgt flest gange med Søhesten, her kan du læse om nogle af vores ture til Tyskland

Hjem » Frankrig

Sejlerferie Frankrig del 2

Indsendt af on 12. februar 2011 – 23:42

Forsat fra Sejlerferie Frankrig del 1

D. 1. juli kl. 9,20 sejlede vi fra Maastricht og til en sluse kl. 11,15 hvor vi blev hævet 14 m op og ind i Belgien, hvor vi skulle indklarerer, de skulle se bådens og vores papirer som forsikringer, Vhf., kanal certifikat og duelighedsbevis. Vi sejlede videre til noget der heder Huy og var fremme kl. 17,30., det var en rigtig varm aften så vi så lidt på havnen og området hvorefter vi gik hver til sit. ( HP 9 euro)

D. 2. juli afgik vi fra Huy kl. 9,55 og videre ad kanal Meuse til Namur, ank. Namur kl. 14,00, her vil vi blive to dage for der er noget at se på, Namur er et rart sted med gode spisesteder, vi valgte en Kina restaurant til 55 euro pr. par med vin og drinks, og noget fantastisk godt mad, så det var godt og billigt, og sluttede dagen i Nirvana med irsk kaffe. Dagen efter var vi oppe og se et slot der lå på den anden side af floden, det viste sig at der var et meget fint parafumeri Gay Delfoge, som Lene ikke kunne forlade uden en af de fine flasker, de havde været der i 32 år, og det var meget flot der, både inde og udenfor med smukke blomster og planter af forskellige slags. ( HP 2 x 12,50 euro)

Om aftennen var vi oppe hos havnefogen på hans flydende restaurant og fik et par øl og høre god musik. Og Søhesten fik tanket 350 ltr. Diesel, så kunne vi klare os lidt igen.

D. 4. juli kl. 10,00 sejlede vi videre til Waulsort havde 7 sluser i dag det er meget almindeligt med det antal, ankomst til Waulsort kl. 17,30, et pænt sted hvor vi lå godt. ( HP 9 euro)

D. 5. juli kl. 10,00 afgang fra Waulsort til slusen ved Kanal de Ardennes, hvor vi blev sluset ind i Frankrig, så måtte vi hele møllen igennem igen med alle papirer osv., vi skulle købe et VNF certificat for at må sejle på de franske vandveje, vi købte til 30 dage pris ( 124 euro), men så er alle vandveje sluser og tunneller og VNF´s liggepladser gratis, og vi kan få alt den hjælp som vi har brug for, det er bare at kalde dem, vi var på vej til noget der heder Givet og var fremme kl. 13,45, det var også et rart sted hvor alle var meget hjælpsomme, og vi fik vasket tøj på alle både så det var godt, og Jens måtte lige en tur omkring lægen med en dårlig mave, men der var heldigvis ikke noget alvorligt galt, så vi så lidt på det hele resten af dagen. (HP 8,55 euro)

Namur Belgien

Vnf i Frankrig er det system som styrer alle de franske vandveje, sluser, kanaler og hvad der ellers tilhører, og det virker fantastisk godt, vi var ude for flere gange, at blive spurgt om hvor langt vi ville i dag, vi sagde så hvad vi regnede med, og så fortalte de os og viste på vores kort hvor der var bedst for os at ligge, og når vi kom derhen stod der mange gange en af deres folk og tog imod, og anviste os plads hvor vi kunne banke kiler i, og når de vidste at vi kom havde de slusen parat til os,  de var altså betjente, for rigtig mange af deres sluser var automatiske, dvs. enten fik vi en fjernbetjening udleveret og kunne selv styre slusen, og andre gange hang der en svitser ned, som vi skulle dreje på når vi sejlede hen imod slusen, så aktiverede den og i slusen når alle de der skulle med var inde og klar, trykkede man på en knap eller en stang som man skulle hive op i, så kørte det hele, men de kan se på forskellige kontrolposter hvis der var noget galt, så kom der pludselig en eu scooter eller en lille  bil farende og hjalp til, så det hurtigt kom til at virke igen. Vi mødte kun meget venlighed hos de franske VNF folk og også franskmænd i øvrigt.


D. 7. juli kl. 9,50 afgang Givet og videre til Fumay, ank. Kl. 14,20 ( HP 8,55 euro) det regner og blæser meget i dag, det er lidt træls når vi skal sluse, men vi har da regntøj så det går jo alligevel, men vi gider jo ikke rigtig noget i det vejr, så der læses og slappes af i båden.

D. 8. juli kl. 8,40 afgang fra Fumay, det regner stadig, vi vil til Charleville i dag og der er en del sluser 10 stk. og en enkelt(tunnel Ravin), men det går rigtig godt det er selvbetjening hele vejen, og der er ikke rigtig andet trafik end os så det glider, vi sejler jo i Ardennerne bjergene nu, og der er meget smukt, ( det højeste vi kan komme i Ardennerne er 188 m) det er lige som i Sverige i skærgården helt op ad høje klipper, men der er også meget grønt her så det er flot. Ank. Charleville kl. 17,15, og det regner stadig. ( HP 2 x 9 euro).

D, 9 juli, dagen efter var der flot vejr igen, stille og sol og varmt, gik tur i byen og så hvad vi nu kunne finde at se på, der er jo altid masser af flotte bygninger, og kirker har de jo masser af her i Frankrig, og havnen var næsten helt ny en speciel rund havn, men det havde jo nok passet med det naturlige hul der nu var i forvejen.

10. juli kl. 9,10 afgang Charleville, vi skulle have 10 sluser og en enkelt(tunnel St. Aignan) i dag, her i kanal De Ardennes, men det gik rigtig godt lige til lidt før en ligge plads gik Nenette på grund, så vi måtte jo lige tage et billede af dem, før vi trak ham af grunden, så de kunne komme hen til pladsen ved kanalsiden, ank. dertil kl. 17,15.

Kanal Meuse

D. 11. juli kl. 8,00 afgang fra den liggeplads som vi havde været på i nat, vi ville til Attigny, så i dag skulle vi sejle igennem det man kalder en sluse trappe, der var 28 sluser som vi skulle igennem, vi kunne godt meddele, at vi ville gøre stop et sted som var beregnet til en overnatning, hvis man syntes at det var for meget med alle 28 på en dag, men vi blev enige om at tage alle i et stræk, så ca. kl. 8,15 startede vi på sluse trappen og kl. 14,30 var vi gennem de 27, så manglede vi bare den sidste før Attigny og vi fra fremme ved målet kl. 15,20, det var noget skyet, og en del byger blev det også til, og ca. 15,30 fandt vi en liggeplads som vi kunne være på i nat, det var en god slusning da vi er nu på vej ned af, og det er betydelig lettere end op, men vi var ved at være godt brugte alligevel, så det bliver ikke sent i dag før vi tørner ind.

D. 12. juli kl. 8,45 afgang fra liggeplads ved Attigny, i dag skulle vi have 12 sluser, vejret var godt sol skyer og 25 grader skønt, og der var en meget flot natur hele vejen, vi var fremme ved end ny liggeplads på kanal Aisne kl. 17,30. vi holdt skippermøde om i morgen, en lille tur til Soissons, med kun 5 sluser.

D. 13. juli kl. 8,50, afgang liggeplads på kanal Aisne, 5 sluser og vi er fremme ved Soissons, en god havn med vand og el og O euro i HP, skønt, sol og dejligt vejr, så vi så lidt på det hele og hyggede os der.

D. 14. juli kl. 9,50 afgang Soissons, en lille tur med 6 sluser til Compigne, ank. kl. 15,00, en rigtig hyggelig havn som ligger i en indesø, der hvor vi faktisk støder til kanal Oise, man skal se sig godt for, det er lige som et hul i hækken, først sejlede vi forbi, men vi kunne se på kortet at det skulle være her, vi fandt det da også, det viste sig at være alle tiders sted, flinke rare og hjælpsomme folk, det var nogle gamle broer og bolværk, men det var bare så hyggeligt, så vi blev der 3 dage for den store pris af 10 euro, og det var endda frivilligt, og så kunne vi få vasket tøj der, der var en stor marine forretning som vi kunne handle i, og det trængte vi også til, Søhesten skulle have en ny toilettømnings pumpe til 235 euro og nye vinglas da der var ved at mangle, Nirvana fik 4 nye batterier, og Nenette fik nye pakninger til stævn røret, og hvad vi ellers lige ikke kunne undvære, og inden afgang fik vi bunket diesel.

D.17. juli kl. 9,40 afgang Compigne efter at fået diesel, vi fik 7 sluser i dag da vi ikke kunne finde noget godt sted at binde fast, så vi endte i Port-Gregy kl. 19,05, lidt sent at stoppe, men nu havde vi jo haft 3 fridage så pyt, helt ny havn noget fin, men Nenette skulle have fat i noget gear olie, det de havde fået i Marstal var forkert, (HP 18,70 euro) ja nu kan vi mærke at vi er meget tæt på målet PARIS.

D. 18. juli kl. 10,55 afgang Port-Gergy, kl. 11,40 sejlede vi ind på Haute Saine kanalen og kl. 14,40 den eneste sluse i dag, der er rigtig mange husbåde her på kanalen de ligger op til 5 uden på hinanden, så der var nok at se på, ankomst kl. 17,20 til en liggeplads som vi ikke ved hvad heder, men der overnattede vi, var noget spændt på i morgen da vi skulle ankomme til PARIS, men nu må vi se.

D. 19,juli kl. 9,00 afgang fra liggepladsen, i dag skulle vi kun have en sluse inden Paris, så vi sejlede videre ind på Seinen det var spændende, men blev overrasket over så meget trafik der er var, der er turist både, fragtskibe og lystbåde i en skøn forvirring, og bølger der var 1 meter høje af al den trafik, men der var ingen hensyntagen fra nogen som helst, så man måtte klare sig bedst mulig, vi kom under 32 broer af forskellig størrelse, og under en del boede der mennesker, vi sejlede lige forbi Eiffeltårnet og en masse flotte bygninger, vi glæder os til at komme ud af den her heksekeddel og ind i marinaen, men den skulle vi sluses ind i, Port Arsenal, så vi måtte ligge og vente udenfor lidt, men der var ikke så slemt med bølger og trafik lige der så det gik fint, og kl. 13,10 kom vi i ind i slusen og under endnu en bro hvor der også boede 3 personer, underligt for os at se.

Port Arsenal er en rigtig fin havn lige ved siden af Bastille pladsen, hvor stangen står med alle de navne på dem der blev halshugget den gang, der er vagt på havnen døgnet rundt, og politiet kommer på besøg med jævne mellemrum, så der er trygt og godt at ligge, det hele er indhegnet og låst af om natten, og havnemesteren har et stort tårn hvor han kan overse hele havnen som også er video overvåget. Når man ankommer ligger man på et bestemt sted, så går man op i tårnet og får anvist en plads som der passer til vores båd, når han har set alle vores papirer igennem. (HP for Søhesten 5 x 30 euro) med alt vand, strøm, bad, toilet osv.. det kan man da ikke sige noget til inde midt i PARIS. Vi har nu sejlet 1007 sømil, og har været undervejs 1 mdr. og 19 dage, siden vi forlod Hadsund.

Nu er vi ved målet og skal ud og opleve og se en masse de næste 5-6 dage alt efter hvad vi nu syntes, og nu er det virkelig rart med 2 der kan fransk, det vil vi få brug for, så de vil være noget trætte i ørerne hver dag til aften, smukt solskinsvejr og ca. 29 grader.

Første dag mandag d. 21. juli, tog rundt og så forskellige ting til fods, Bastilie pladsen som ligger lige ved siden af havnen, og Notre-dame de Paris det er bare flot, et kæmpe byggeri, fantastisk de bygninger som findes her i Paris, men vi kunne se at det ikke var måden, så vi tullede bare lidt rundt resten af dagen, og tog tilbage til båden, hvor vi holdt møde over et par glas om hvordan det skulle foregå i morgen. Smukt solskinsvejr og 30 grader,


Så tirsdag tog vi inden middag ind til en plads hvor der kørte forskellige busser fra, vi valgte en såkaldt topløs bus i to etager, så kunne vi både se og tage billeder, og den kørte os rundt i Paris i ca. 4 timer tror jeg nok, til alle de steder som man nu skal se når man er her, man kunne stå af og på som man ville, vi ville have været oppe i Eifeltårnet men der var ca. 3 timer kø, så det opgav vi og tog i stedet billeder nede fra og kl. 19,00 var vi tilbage godt trætte og fuld af oplevelser, sluttede af på agterdækket med en enkelt pils. Stadig smukt solskinsvejr og 30 grader.  Onsdag stod på fødselsdags besøg hos Villy, han fyldte år ( 74 ) det startede allerede kl. 10 med sang og en morgen bitter, og senere gik vi alle op og handle, slappede af og solbadede hyggede om eftermiddagen, og til aften var vi ude og spise for at fejre fødselsbarnet som blev 74, men det er jo ingen alder når man er frisk og stærk som Villy, og sluttede af med Irsk kaffe på Nirvana. Han må have været meget sød med det vejr der stadig var, masser af sol og 30 grader.

Torsdag kom vi lidt sent op da fødselsdagen hang lidt endnu, men vi kom ud og handle, og fandt det sted hvor vi kunne få fores VNF certifikat forlænget med 16 dage, så vi ikke skulle flygte ud af Frankrig, men kunne tage den med ro, ellers ude at se mere af den store og flotte by resten af dagen, vi havde talt om at sejle videre i morgen fredag, vi var ved at være mætte af Paris og dens larm og udrykningen hvert kvarter døgnet rundt(barbu-barbu), så vi gik rimeligt tidligt til køjs så vi kunne være friske i morgen.

D. 25. juli kl. 10,10 der var meget varmt allerede, sejlede vi fra Port Arsenal og kom i slusen kl. 10,20 og ud på Seinen, og ind på kanal Marne, tog 7 sluser, en tunnel Chalifert 600 m, og kl.17,30 fandt et hyggeligt sted og lå os ind for at være der i nat, hyggede i land i græsset, spise aftensmad og fik fransk rødvin dertil, der var stadig rigtigt varmt.

D. 26. juli kl. 9,40 afgang fra vores liggeplads og videre ad Marne kanal 5 sluser, og kl.17,30 ind til bredden og slå kiler i så vi kunne binde fast, stadig meget varmt 30 grader.

D. 27. juli kl. 9,20 videre ad Marne der er meget flot her på kanal Marne 4 sluser blev det til i dag, og ankom til Dormans V-golf og campingplads, hyggeligt sted, og stadig sol og meget varmt,(HP 2 euro.) Aftenen gik med alm. Hygge og snak og lidt læsning.

D. 28. juli kl. 9,00 afgang fra Dormans ad Kanal de Marne og 5 sluser i dag og tidlig i havn kl. 14,30 i noget der hedder Holte Nautique Mareuil – sur-ay, stadig meget varmt, men i nat kom der torden og en masse regn, så det er spændende med i morgen. (HP 10 euro.)

D. 29. juli kl. 10,45, op og provianterer og så videre ad Marne i høj sol og varmt, men luften var blevet renset efter nattens kraftige regn skønt, kun 2 sluser i dag, og ankomst til Condé-Sur-Marne, en rigtig god lille havn med nye flydebroer og el og vand så det var godt, der var en lille by der, og der var rigtigt pænt alle steder. (HP 5,50 euro.)

D. 30. juli kl. 10,15 afgang Conde- sur meget varmt allerede, 3 sluser i dag og vi ankommer til Chálons en Champagne kl. 12,30, til en ligge plads ved kanalkanten, i med kilerne, der var ingen el eller vand, så godt vi havde fyldt på inden vi sejlede i morges, det er et lille park lignende sted med stor træer hvor vi kan sidde i skyggen, og det er rart, for vi er ved at være noget overophedede og Lene og jeg kan ellers godt klare meget sol og varme, Claudine har en søster som bor her og de vil komme på besøg i løbet af eftermiddagen eller til aften.

D. 31 juli har været oppe og handle og nydt en enkelt beer, og kl. 11,45 er der afgang fra Chálons, det er stadig meget varmt og vi tager 5 sluser i dag og finder et godt sted at ligge ind til kanalsiden i noget der hedder Seulanges kl. 15,55, grillede sammen alle 6 og havde en hyggelig aften, og da vi havde pakket sammen og kommet i bådene fik vi en god regnbyge skønt for det var stadig meget varmt også om natten.

Tags: , , ,

Efterlad en kommentar!

Tilføj din kommentar nedenfor, eller trackback fra dit eget websted. Du kan også Comments Feed via RSS.

Vær venlig. holde den ren. holde dig til emnet. Ingen spam.

Du kan bruge disse tags:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

Dette er en Gravatar-aktiveret weblog. For at få din egen globalt anerkendte-avatar, kan du registrere på Gravatar.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.