Top Post »

22. maj 2011 – 21:21 |

D. 21-06 kl. 20,00 sejlede fra Hadsund i høj sol, til bøjerne ved Als Odde, og var fremme kl. 21,30, havde en skøn aften der og en god start på ferieturen, men det ændrede sig …

Læs den fulde historie »
Mariagerfjord

Mariagerfjord eller danmarks smukkes fjord som vi nyder at kalde den, er der hvor vi og Søhesten har hjemme

Danmark

Her kan du læse om vores mange ture i Danmark, vi har efterhånden besøgt de fleste havne byer i landet

Frankrig

Her kan du læse om vores ture på kanalerne i Frankrig, vi har blandt andet sejlet helt til Paris

Sverige

Sverige er fantastisk smukt fra vandet, vi har haft flere dejlige og knap så dejlige ture i nabolandet.

Tyskland

Tyskland er det sted som vi har besøgt flest gange med Søhesten, her kan du læse om nogle af vores ture til Tyskland

Hjem » Frankrig, Tyskland

Sejlerferie Frankrig del 1

Indsendt af on 6. februar 2011 – 23:48 One kommentar

Søhesten en Hollandsk stålmotorbåd på 39 fod. Nirvana en Finnsejler 35 med masten demont. og Nenette en Luna 26 motorbåd.

Besætning på Nenette: Claudine & Jens Knop: Sprog: Dansk-fransk- engelsk-tysk-hollandsk-belgisk, Claudine er fransk så det er flydende fransk, Jens har været sømand hele sit liv og de har boet i Antwerpen nogle år så derfra de forskellige sprog.

Besætningen på Nirvana: Wendy & Villy Jensen: Sprog: Dansk-engelsk-tysk.

Wendy er engelsk så det er flydende og Villy har jo sejlet hele sit liv så engelsk og tysk.

Besætningen på Søhesten: Lene & Arne Smalby: Sprog: Dansk-engelsk-tysk.

Lene & Arne er pære danske og kan en del engelsk, og kan klare sig i det tyske, da vi har sejlet i de tyske farvande i en del år, og lidt hænger der jo ved.

Det startede med vi sad i januar og talte om hvor vi skulle sejle hen til sommer, og pludselig siger jeg til Lene skal vi sejle til Paris, det var vi hurtigt enige om kunne være spændende, og straks efter ringede i til vores sejler venner i Marstal Wendy & Villy, vil i med til Paris til sommer, den var de med på straks, det skal siges at de er meget erfarne sejlere, Villy har sejlet med sine egne fragtskibe i det meste af hans liv, og Wendy har været med den tid de har kendt hinanden. Vi spurgte W &V´s gode venner Claudine og Jens, om de kunne tænke sig at komme med i deres motorbåd en Luna 26, det ville de gerne, og så gik vi i gang med at finde ud af hvad vi skulle have fat i så som søkortkanalkort over de forskellige lande, tilladelser og certifikater som vi ville få brug for på turen. Alle søkort over de forskellige floder og kanaler som vi skulle bruge kunne vi købe hos I.C. Weilbach i København, som er meget behjælpelige. Vi skulle også have en VHF med indlagt ATIS, det er noget nyt som forlanges i de Europæiske vandveje, det er en slags sporings system så de altid kan se hvor man er eller har været.

Vi sejlede fra Hadsund d. 1.juni 2008 til Bønnerup, vi havde god tid til at komme til Marstal, da vi først skulle starte turen d. 8. juni.

Afgang Bønnerup d. 2. juni kl. 4,15 en meget flot morgen, og fortsatte til en ankerplads SW. for Æbleø på Nordfyn, en flot sejltur og en lækker ankerplads.

Æbelø

Dagen efter d. 3. juni var der begyndt at blæse en del, så vi gik kun til Assens, og tog en overnatning der.

D. 4. juni sejlede vi til Faaborg, og hyggede os der resten af dagen, Faaborg er et skønt sted at besøge.

D. 5. juni afgik vi fra Faaborg til Marstal i fint vejr, så var vi jo der hvor vi skulle starte vores tur fra, vi kan godt lide at være i Marstal som er meget hyggelig, og vi besøgte vores venner som vi skulle følges med de næste 3 mdr., fik bunkers på og gjorde klar til afgang. (HP 3 x 145 kr.)

Så kom dagen hvor vi skulle starte turen, afgang Marstal. 8. juni kl. 12,00 i flot sol og svag vind, til Kappeln da vi skulle proviantere inden afgangen. ( HP 15 euro)

D. 9. juni kl. 12,05 afgik vi fra Kappeln til Kiel- Holtenau og kom i slusen kl. 17,30, (sluse afgift 18 euro), så gik det videre ad Nordøstersø kanalen til en lille sidegren ( indesø ) Achterwehrer, hvor vi lå for anker for natten, et skønt sted.

D 10. juni kl. 9,20 til en bro ved Gieselau sluse kl. 13,30, hvor vi ville ligge til næste dag, for at dele afstanden op, så vi ikke skulle sejle mere end ca. 4-5 timer hver dag, vi har jo god tid.

D. 11. juni kl. 9,00 afgang Gieselau sluse ank. Brunsbüttel kl.12,30, ( HP 8 euro) en enkelt overnatning der, vi ventede jo bare på at komme ud af kanalen.

D. 12. juni kl. 12,00 afgang fra Slusen og videre ad Elben til Ottendorf ved Hadelner kanalen ( sluseafgift 8 euro) ( HP 10,50 euro) et skønt sted med nye flyde broer og vand og el, men det var også nødvendigt med flydebroer, da der var vandstands forskel på 8-9 m, vi var der en dag, vi skulle have alt afmonteret på Søhesten, så som targebøjle vinduer på agterdæk, og skorstenen til vores oliefyr, da vi skulle under en lav vejbro for at komme ind i slusen til kanalen, og det skulle efter slusevagten være kl. 13,00 så var vandstanden lavest, vi var nu 2,65 cm over vandet og der var 2,69 cm til broen så en frigang på  3-4 cm har hvad der var, så d.13 juni kl. 12,50 sejlede vi over til slusen,og det gik lige når jeg lå ned på dørken ved indsejlingen under broen.


Ank. Bederkesa d. 13. juni kl. 17,00 (HP 8,50 euro).

D. 14. juni kl. 9,00 afg. Bederkesa videre til Geeste v. Bremerhafen ( HP 6 euro).

D. 15. juni kl. 8,00 afg. Geeste ad Unterweser og ind i küsten  kanal til Oldenburg, ( HP 12,50 euro) en hyggelig by, men det regnede meget og så er det jo begrænset hvad man ser.

D 16. juni kl. 9,00 afg. Oldenburg ad Küsten kanal til sluse ved Dörpen og til Marina park Emstal kl. 18,00 var vi der, ( HP 2 x 11 euro) og gik op til Havne fogeden, han havde et rart spisested, så der hyggede vi os et par timer, der var nu endelig blevet rigtigt sommervejr, da det havde været noget blandet siden vi startede.

Emstal Tyskland

Dagen efter var der tid til at se området, et meget smukt sted hvor der faktisk kun var ene af helt nye træhuse, og en helt ny havn, rent og pænt var der, det var virkeligt et flot sted, vi kiggede på vores nabo båd en helt ny Smeldne på ca. 50 fod hvor var den flot, det er samme mærke som vores Søhesten, vi talte med nogle flinke folk på havnen der fortalte, at vi skulle samme vej tilbage, hvor vi kom fra, til en sluse der gik til Emsen hvor vi skulle videre til Delfzijl i Ems kanal. Om aftenen var vi oppe hos Havnefogeden og spise grill mad og smage på hans udmærkede øl, og hold da op den masse mad der var, da vi ikke kunne spise mere var der nok lige så meget tilbage. En rigtig hyggelig aften.

D. 18. juni kl. 9,30 afgang Marina Emstal og ud i Emsen og videre til Delfzijl i Holland ank. Kl. 19,40 (HP 8 euro) havde en hyggelig aften i bådene Lene og Wendy bagte brød og vi spiste det alt sammen og drak nok lidt for meget vin og senere gin der til, men det skulle jo fejres at vi nu var kommet til Holland.

D. 19.  juni kl. 10,00 afg. Delfzijl, og videre ad Ems kanal, passerer en del broer som åbner næsten lige når vi kommer til dem, og været i flere små sluser, men det går fint, og ankommer til Groningen kl. 13,20.( HP 15 euro)

D. 20. juni kl. 10,10 afg. Fra Groningen og videre ad Ems kanal og ind i Noord Willemskanal, med mange broer som skal åbnes og en del sluser, men det går fint, og vi finder en lille bro ved breden som vi kan overnatte ved.

D 21. juni kl. 8,00 afgang fra broen som vi har overnattet ved, videre ad den lille kanal Hoofdvaart som vi er inde på nu, til Meppel som vi ankom til kl. 17,00 (HP 2 x 12,40 euro), en lang dag med en del sluser og broer som skulle åbnes. Vi tog to dage i Meppel da vi trængte til at få en dag hvor vi ikke skulle sejle men kunne slappe af. Vi har nu sejlet 512 sm. Siden vi forlod Hadsund d. 1. juni.

D. 24. juni kl. 11,30 sejlede vi fra Meppel og ind på Ijssel kanal til Ijsselzicht ank. Kl. 17,00 til en dum havnefoged, men vores nabo var meget venlig og hjælpsom, og så havde en sød lille hund som Lene blev gode venner med nok pga. noget som hun havde den kunne spise, men pyt vi skal jo bare overnatte her en nat. HP (12,40 euro). Vi har ellers kun mødt venlige og rare sejlere og havnefogeder på vores tur indtil nu, men han kan vel også have en dårlig dag, så pyt.

Doesburg Holland

D 25. juni kl. 9,00 afgang Ijsselzicht og videre til Doesburg som er et pænt sted og vejret er stadig med os det bliver bedre og bedre hver dag og temp. stiger. ( HP 13,25 euro).

Det skal siges at der er meget flot og rent i Holland, og de huse der ligger ned til kanaler og floder er virkelige flotte og meget velholdte, en sjov ting var GÆS der var simpelthen gæs overalt i Holland og Belgien, de gik på gaden oppe i byerne og inde i folks haver, det var de noget trætte af, vi spurgte om de ikke skød nogle af dem og spiste dem, men de sagde at de smagte ikke godt og var seje, det tror vi nu ikke helt på.

D. 26 juni kl. 9,35 afgår vi fra Doesburg på vej til Arnhem, vi sejler på kanal Ijssel og ankommer Arnhem kl. 13,00. ( HP 12 euro)


Nirvana´s starter er røget sig en tur så nu må vi have det lavet inden vi kan komme videre, så dagen efter gik med hygge og lidt ud og se på hvad der nu var der, så i løbet af dagen er starteren klaret, så vi måtte op til Havnefogen og fejre det, de fleste havnefogeder her nede har et lille udskænknings sted, så det var skønt, og vi kunne sejle videre næste dag.

D. 27. juni kl. 9,30 afgang fra Arnhem, der er nu meget varmt, ca. 30 grader det er skønt syntes vi, vi passerer Nijmegen, der er meget trafik af flodpramme nogle kalder dem Kaner og andre pennicher, men det går fint ind og ud imellem dem, så kommer vi ind på Maas-Waalkan kanal til Boxmeer og ankommer der kl. 16,10 ( HP 12,10 Euro) fik vasket og tørret tøj for 2,75 euro, så det var da billigt.

D. 28. juni kl. 9,50 afgang fra Boxmeer, og der er en del sluser i disse dage, men vi er ved at finde rytmen så det går fint, vi er på vej til noget som hedder Kessel ( HP 8,25 euro) vi ankom til Kessel kl. 16,10, og gik op til havnefogeden for at betale, men det endte med en god fest med kineser mad, som de hentede et sted de kendte, og rigeligt med vin og meget andet, sammen med havnefogeden hans kone og nogle lokale sejlere, rigtig sjovt, ( alt det mad vi kunne spise alle 6 personer for 48 euro) og så var der endda noget tilbage som vi spiste dagen efter.

Kessel er en meget flot havn som er anlagt i en naturlig indesø, og selvfølgelig med masser af EU tilskud, det er de gode til her nede, men selv om det blev lidt sent om aftenen var vi alle oppe næste dag så vi kunne sejle kl. 8,00, det var jo lidt spændende i dag da vi skulle sejle til Maastricht, der skulle vi sluses ind i havnen faktisk ind midt i byen, så det var jo lidt anderledes,( HP 2 x 18,85 euro) det var jo lidt mere end vi var vant til, men det er jo også et lidt specielt sted, vi ankom til Maastricht kl. 15,30 og var her i to dage, da vi jo skulle ud og se alt det vi havde hørt der fandtes her.

Vi gik ind til byen og så os lidt omkring, og fandt ud af at der kørte et lille by tog rundt i byen til de forskellige seværdigheder som vi gerne ville se, der er bare ikke mindre end 52 kirker i Maastricht, den ene flottere end den anden, og nogle af dem er helt Katedraler og se på, og alle de store flotte slotslignende bygninger der er her.

Tags: , , , ,

One kommentar »

  • Jesper Lindholt Bach siger:

    Hej

    Jeg har læst Jeres rejsebeskrivelse med stor fornøjelse, da jeg selv vil sejle til Doesburg i Holland i år.

    Jeg ville egentlig følge samme rute som Jer, men kom lige i tanke om, hvordan vanddybden er ?

    Min båd stikker 1.5 meter, vil jeg kunne sejle hele vejen ?.

    Med venlig hilsen

    Jesper Bach

Efterlad en kommentar!

Tilføj din kommentar nedenfor, eller trackback fra dit eget websted. Du kan også Comments Feed via RSS.

Vær venlig. holde den ren. holde dig til emnet. Ingen spam.

Du kan bruge disse tags:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

Dette er en Gravatar-aktiveret weblog. For at få din egen globalt anerkendte-avatar, kan du registrere på Gravatar.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.