Top Post »

22. maj 2011 – 21:21 |

D. 21-06 kl. 20,00 sejlede fra Hadsund i høj sol, til bøjerne ved Als Odde, og var fremme kl. 21,30, havde en skøn aften der og en god start på ferieturen, men det ændrede sig …

Læs den fulde historie »
Mariagerfjord

Mariagerfjord eller danmarks smukkes fjord som vi nyder at kalde den, er der hvor vi og Søhesten har hjemme

Danmark

Her kan du læse om vores mange ture i Danmark, vi har efterhånden besøgt de fleste havne byer i landet

Frankrig

Her kan du læse om vores ture på kanalerne i Frankrig, vi har blandt andet sejlet helt til Paris

Sverige

Sverige er fantastisk smukt fra vandet, vi har haft flere dejlige og knap så dejlige ture i nabolandet.

Tyskland

Tyskland er det sted som vi har besøgt flest gange med Søhesten, her kan du læse om nogle af vores ture til Tyskland

Hjem » Frankrig, Tyskland

Sejlerferie Frankrig del 3

Indsendt af on 19. februar 2011 – 08:55 One kommentar

Forsat fra Sejlerferie Frankrig del 2

D. 1. august kl. 10,10 afgang fra Seulanges i sol og 24 grader fra morgenen, men renere luft pga. den byge der kom i aftes og nat, vi er nu kommet ind på kanal de la Marne au Rihn, og har taget 10 sluser i dag, og ankommer til Savlx en liggeplads der er udmærket, det er en flot tur og der er stadig godt vejr.( HP 3,10 euro)

D.2. august kl. 10,00 Afgang fra Savlx, varmt og sol og efter 12 sluser er vi ankommet til et godt sted at banke vores kiler i kl. 15,50, lidt hygge og snak over en enkelt kold, og ellers alm. tidsfordriv på bådene.

D. 3. august kl. 7,55 afgang i sol og 28 grader, 13 sluser i dag og ankomst Bar-le-duc kl. 14,15, det er meget flot kanal sejlads her smuk natur, og om nogle dage skal vi igennem en tunnel som er knap 5 km lang det bliver spændende. I morgen bliver vi her og skal handle lidt og se på byen, som ser fin ud, der er bare et minus ved vores liggeplads at der er meget larm, men det stopper da sent om aftenen, pæren i køleskabet er sprunget så jeg må se om der kan fremskaffes en ny, det er begyndt at regne, men det er meget varmt alligevel, men så får vi da bådene skyllet lidt. ( HP 2 x 10,10 euro)

D. 5. august kl. 9,00 afgang Bar-le-duc vindstille og 29 grader, så det bliver varmt i dag, vi skal have 16 sluser, og vores mål i dag er en havn der heder Ligny, og der ankom vi til kl. 14,15, så det er gået godt i dag på trods af varmen, har handlet drikkevand og lidt andet, og nu slappes der af rundt i bådene. ( HP 10,30 euro)

D. 6. august kl. 9,15 afgang Ligny, vi har mange sluser for os og vi sejler bare til midt på eftermiddagen, når vi ikke gider mere, det er ekstremt varmt i dag 32 grader i skyggen det er lige rigeligt, men det går, så kl. 14,40 havde vi taget 15 sluser så var det godt for i dag, og vi fandt ind til kanten og fik kilerne banket i, det blev til den del hygge resten af dagen med koldt rosé og hvidvin på agterdækket.

Mauvages tunnel

D. 7. august kl. 9,05 afgang fra vores liggeplads, ingen vind og varmt, 7 sluser og vi ankommer til Mauvages Tunnel som er 4890m lang, så det er spændende med at komme igennem den, så kl. 13,30 kom vi i tunnelen, det foregår på følgende måde, der sejler en kædetrukket pram foran os og bestemmer farten, der må kun være 3 lystbåde i tunnelen af gangen, og vi skal holde en bestemt afstand, der må ikke ryges eller være brug af åben ild i tunnelen, og hvis der er en der får problemer af en eller anden art, skal han blinke med navigations lyset som skal være tændt, der er godt nok noget lys derinde, og så er der end masse larm af den kædetrukne pram, og en træls lugt af udstødning var der også, men larmen var ikke så slemt for os for vi var bagerst, 1 time og 10 min tog det, så kl. 14,40 var vi igennem.


Efter 12 sluser mere, ankom vi til en god plads ved en tidligere VNF lager plads, ved et sted der heder Void, hvor der kun var et kontor tilbage, men der var vand og VNF folk kom og åbnede et skab så vi kunne få strøm, da vi var nødt til at blive der til Jens havde fundet ud af fejlen med hans motor den ville blive varm, og de flinke folk hjalp med at få en mekaniker til at komme fredag, men det lykkedes ikke at finde fejlen, så ville han komme igen lørdag, når han var færdig med noget han skulle klare først, og han skulle køre 35 – 40 km for at komme til os, så det lykkedes at få problemet løst, og nu var det spændende hvad han skulle have for alt det kørsel, ved siden af de timer han havde brugt både fredag og lørdag, jeg tror at han havde været der i alt 4-5 timer, og han bad om 65 euro tror jeg nok, men Jens gav ham omgående 100 euro, og takkede mange gange så franskmanden var helt flov, vejret var slået om og det var både torden og lyn og masser af regn i nat, og det regner også her til morgen, og over middag blev der sol og varmt igen, de par dage vi var her hyggede vi os rigtigt og gik ud og spise og smagte på deres vin, så det var ingen skade til at få et par fridage. (HP 3 Dage O euro), vi kunne ikke engang få lov til at betale for strøm, og ville give dem et par flasker, men det ville de ikke have, det kunne bare give dem problemer sagde de, men de ønskede os en fortsat god tur i Frankrig, og hvor vi ellers kom hen, så det var det.

D. 10. august kl. 9,30 afgang Void kl. 9,30 vi skulle have 12 sluser i dag, men det var ikke noget problem det kom som perler på en snor og det gik godt, vejret var sol og igen varmt, jeg mangler at fortælle at vandet i kanalerne var så rent og klart, at vi kunne se bunden tydeligt, det var noget overraskende, og der var masser af store fisk, ferskvands ørreder, det var lige som at se ned i et akvarium, vi tog flere billeder og, filmede fiskene, det var kun ved de helt store byer at vandet var grumset, så ankomst Toul kl. 14,25. ( HP 2 x 4,75 euro).

Vi tog 2 dage her da Lene skulle til frisør og have høstet noget af hårtoppen, og der lå en frisør 200 m fra båden, så det var let, vi fandt også ud af at der var et vin tapperi fra en lokal vingård med udsalg af egne produkter(Mosel vin) så det måtte vi have noget af. Toul var et fint sted med en ny marina, med nye toiletbygninger med automatisk rengøring af toiletsædet der kørte rundt og blev afvasket efter brug, første gang jeg havde set det på en havn.

D. 12. august kl. 10,30 afgang Toul, men da vi skulle i den første sluse der var i forbindelse med havnen, blev vi tilbageholdt af 3 toldere og 4 betjente, vi kikkede lidt, men det var bare en almindelig kontrol hvor de kontrollerede alle vores papirer, Vhf, Brandslukningsudstyr osv., og spurgte om en masse som vi ikke forstod, men så fik vi pludselig tilladelse til at afsejle, og efter 4 sluser var inde på Mosel, og det er en meget flot tur på Mosel, og efter 4 sluser mere ank. vi til Pont-a-Mausson, (HP 11 euro) sluserne på Mosel er store men nye, og det er det eneste sted vi måtte betale for slusning og kun hvis det var ene af lystbåde, var der en færge, turbåd eller en pram med kom vi gratis med som fyld, men prisen var til at betale (sluseafgift 4,50 euro) Vejret havde været blandet med sol og en byge i ny og næ.

Vin slot ved Mosel

D. 13. august kl. 10,00 afgang Port-A-Mousson, en lille tur i dag med 2 sluser og en meget flot tur på Mosel, Mosel og Ardennerne er noget af det flotteste vi har set, så vi nyder turen og der er godt vejr igen og en passende temperatur på 23 grader det er til at holde ud, så kl. 13,45 ankomst Port Metz. Vi blev noget overrasket, Metz var en meget flot by med mange smukke bygninger, og en kirke der var så stor og flot at det nærmest var en Katedral, der var anlæg så flot og belyst om aftenen, og så var der bygget en stor kunstig strand med pool og legeplads og boldspil, vi fik handlet lidt så vi var klar til næste dag. (HP 12 euro).

D. 14. august kl. 10,00 afgang Metz, det var igen blevet sol svag vind og varmt, vi skulle have 4 sluser i dag, igen en smuk tur, ankomst til Thionville kl. 14,15 nu har vi sejlet 1273 sømil og tilbage lagt 277 sluser.

D. 15. august kl. 9,30 afgang Thionville, 2 sluser i dag, sol, varmt, vi sejler ind ved Apach i Luxenburg, og kommer ind i en havn Schwebsingen, hvor vi får en god plads langskibs,( HP 13,50 euro), vi finder hurtigt ud af at diesel kun koster 8,63 d. kr og vi har givet 12,10 – 12,50 D. kr på hele turen, så der bliver tanket og fyldt op i alt hvad vi nu har af dunke, så nu tror jeg vi kan klare os til vi er i DK.

D. 16. august kl. 9,30 afgang Schwebsingen vi tager 2 sluser og vi er i Tyskland, 2 sluser mere og vi ankommer til Schweich kl. 16,05.

D. 17. august afgang fra Schweich kl. 9,30, i flot sol og varmt, til en liggeplads kl. 17,45 Traben-Trarbach med strøm og vand (HP 11,30 euro) ikke noget specielt sted, men vi ligger godt for natten.

D. 18. august kl. 9,20 afgang Traben- Trarbach i sol og varmt vejr, stadig meget smuk tur, lagt ind i Zell for at handle, og derefter fortsatte vi til Ortsgemeinde – Senheim, ankomst kl. 16,00 ( HP 2 x 14,40 euro). Vi tog 2 dage der. Det var et skønt sted med en lille by og et vinslot med aftapning og udsalg, så det måtte vi også eje noget af, der er også camping plads sammen med havnen, men det ser vi nu tit, så kik på byen og afslapning, det er rart med en overligger en gang imellem, ellers er det jo kun et sejlen.


D. 20. august kl. 9,20 afgang Senheim, og ankomst til marina Winningen kl. 16,45, så lidt på byen og havnen. ( HP 17,60 euro)

D. 21. august kl. 9,20 afgang Marina Winningen , 1 sluse og kl. 11,35 var ude på Rinen, det var da noget der ville noget, med strøm 5,5 mil, så vi lå på ca. 11 knob i næsten kun tomgang hu hej hvor det går, der er meget trafik her, så er pladen oppe, og så er den nede, når den er oppe skal vi passere faktisk på den forkerte side, det er pga. når de har modstrøm, så søger de ud til en af siderne, hvor der er meget mindre strøm, alle større skibe er udstyret med en blå plade med hvidt lys, som de kan klappe op og ned efter behov pga. strømmen, vi er fremme ved Mondorf kl. 15,40, dejligt vejr sol 25 grader, og havne mutter skænkede koldt øl for os i klubhuset, hyggeligt ( HP 12,00 euro).

D. 22. august kl. 9,50 afgang Mondorf og videre ned af Rinen, der er skyet men lunt, kl. 15,05 ankom vi til Marina Düsseldorf, en god havn tæt på det gamle Alstadt, resten af dagen gik med at se på havnen og alm. hygge, havnen ligger lige under det store runde tårn der kører rundt med restaurant i toppen, jeg har spist der flere gange når jeg har været på plastmesse her, og i morgen vil vi ind til den gamle Altstadt, vi kan huske en del af det fra da vores Søn og Svigerdatter og børnebørn boede her, og det gjorde de nogle år, faktisk er den mindste Ida født her.

Så dagen efter var vi på tur til den gamle by, så på en hel masse, og spiste frokost med kold Mossel Rosé vin til, hen på dagen trak det op til en ordentlig regnbyge, så vi fandt et sted hvor vi kunne sidde i læ til det var ovre, og så var det slut med Düsseldorf, i morgen fortsætter vi til Dorsten Marina.

D. 24. august kl. 9,30 afgang Düsseldorf og kun en sluse så skal vi ind på kanal Vesel og kanal Datteln, og ank. til Dorsten Marina, vi skulle have været drejet fra ved Duisburg, men der havde vi så meget fart på at det nåede vi ikke så vi måtte tage den næste, altså kanal Vesel, men det er lige meget vi kommer jo til det samme sted alligevel. (HP 9 euro).

D. 25. august kl. afg. Dorsten Marina, 5 sluser i dag, vi sejler nu på Dortmund – Ems kanal, og kl. 16,50 ank. til Olfen Yachthavn, ( HP 11 euro) en god havn at ligge i.

D. 26. august kl. 9,30 afg. Olfen Yachthavn, og videre til en havn ved slusen men der var kun plads til 2 både, så Søhesten måtte vende om og sejle 1,5 sm. Tilbage ind i byen Münster, hvor vi kunne ligge ved en dejlig kaj, med restauranter på kajen, så den stod på restaurant til aften, Pitza, og hvr er det godt nok længe siden vi har fået sådan en, så det var skønt, og der var marked hvor vi kunne købe frisk frugt & grønt inden vi skulle videre næste dag.

D.27. august kl. 9,10 afg. Münster, i fint vejr med sol, kun en enkelt sluse i dag, og var ved Mittelandskanal kl. 13,50, sejlet på den resten af dagen, ikke særlig spændende vandvej ank. til Recke-Steinbeck kl. 15,00.

D. 28. august kl. 9,30 afg. Recke-Steinbeck, skøn morgen og solen er ved at komme frem, og op ad dagen kom den op på de sædvanlige 25-27 grader, skønt, ank. til Lübecke kl. 15,30, en dejlig tur uden nogen stop af nogen art, rart med en dag uden sluser. (HP 11 euro).

D. 29. august kl. 9,15 afg. Lübecke på vej til Hannover, fin tur med sol og 25 grader og ingen sluser, skønt, ank. Hannover kl. 15,40. (HP 13 euro).

D. 30. august kl. 9,30 afg. Hannover stadig sol og 25 grader, vi skal have en enkelt sluse i dag hvor vi skal 14,7 m op det er nr. 299 på turen, ank. til slusen kl. 12,20, sejlede lige ind og vupti var vi oppe og ank. til Fallersleben kl. 17,55, det har været en lang dag men i godt vejr så det er ok, der har ikke så meget at se på de sidste par dage. ( HP 12 euro).

D. 31 august kl. 9,20 afg. Fallersleben til den eneste sluse i dag, sluse Uelzen kl. 16,00 og ank. Uelzen kl. 19,20, ude og spise Winersnitzel. ( HP 12 euro)

D. 1. september kl. 9,20 afg. Uelzen til et Schiffshebewerk kl. 13,05, vi var fulgtes med en tysk sluse mand de sidste par dage, og han havde ringet til Hebewerket, at der kom 3 danske både og skulle med ned, så da vi ankom blev vi vist uden om det hele, og ind i den her store kasse vand som så kørte os 38 meter ned på 3 min, vi var de eneste der var med, så det var da luksus, det viser at et per par øl over siden stadig kan bruges, normalt fylder de helt op inden de sænker eller løfter, men kun hvis der er turistfærger eller fragtskibe kører de uden at være fuldt helt op. Og det er gratis.

(Schiffshebewerk) er en slags elevator, med en stor kasse vand som man sejler ind i, der så bliver lukket, og så har man sit eget vand med i modsætning af sluser, det er jo meget vandbesparende, de kan låfte op til 5000 ton så det er da noget, vi har prøvet det før, da var vi sammen med både færge og fragtpramme. Kl. 14,40 ank, til Lauenburg. ( HP 17 euro).

D. 2. september kl. 9,30 afg. Lauenburg 2 sluser i dag og ank. til Möln, et rigtigt hyggeligt sted hvor vi har været før, vi blev budt velkommen og hjulpet på plads, deres klubhus er et stort telt, men der er skam rigtige toiletter og bad lavet i en 40 fods container, vi blev budt på deres lokale bitter og øl, og om aftenen gik det over i fælles sang efter flere forskellige smagninger, en rigtig sjov og hyggelig dag og aften. ( HP12,50 euro).

D. 3 september kl. 9,30 afg. Möln, vi skal have de sidste 5 sluser i dag, men de er nemme da de kun er fra 1,50 til 4,20 m så det går hurtigt, og kl. 14,30 ankommer vi til Lübeck, og vi sejlede ind i en lille hyggelig havn som vi har besøgt for ca.12 år siden, men det lignede sig selv og havne kontoret var sammen med en lille restaurant, og det var de samme der bestyrede det, og kvaliteten af deres mad og øl var også det samme, og priserne var så lave at man ikke tror det, så har vi en lille gåtur på 20 min til centrum af byen, det er ok da vi jo sidder meget når vi sejler, 2dage her, Lübeck er en rigtig flot gammel Hansestad med store gamle flotte bygninger, vi kan godt lide at være her. ( HP 2 x 14,20 euro). De 2 andre både ligger inde ved nogle flydebroer inde i byen, men der er meget larm der.

D. 4 september kl. 9,00 afg. Lübeck ank. Rødbyhavn kl. 19,00, i ( DK ) elendig urolig og kedelig havn at ligge i. ( HP 130 kr.)

d. 6. september kl. afg. Rødbyhavn, vi sejlede til Spodsbjerg, i fint vejr, en rigtig god havn hvor der er alt, vi fik Diesel på så vi kunne sejle hjem til Hadsund. ( HP 130 kr.)

D. 7. september kl. 9,45 afg. Spodsbjerg, til Kerteminde, en skøn tur Lene prøvede at fiske men der var ikke bid, så vi måtte gøre som vi plejer når vi er i Kerteminde, nemlig op og spise Flæske æggekage, som de er verdensmester i at lave der i Kerteminde sejlklub´s restaurant. ( HP 130 kr.)

D. 8 september kl. 9,45, afg Kerteminde og målet var Tunø som vi ankom til kl. 14,30 en skøn lille tur, der er jo så dejligt på Tunø især på denne tid, så er der til at være der, en enkelt overnatning der, nu var det ved at trække i Lene med at komme hjem til Hadsund og vores hus og se til det hele.

(HP 155 kr.)

D.9. september kl. 7,25 afg, Tunø fint vejr med let vind og sol hele vejen hjem, ank. Hadsund kl. 18,10.

Det har været en skøn tur og en kæmpe oplevelse at gøre det som vi havde drømt og talt meget om i flere år, vi har 750 faste billeder, og 4 timer vidio film til at få vinteren til at gå med, og når vi lige lander helt skal jeg lave kopier til de to andre besætninger, og tak til Besætningen på Nirvana og Nenette, for en god tur, det er lang tid at være så meget sammen, men det gik nu rimeligt alligevel, og tage af sted på sådan en tur helt alene tror jeg ikke af vi havde gjort.

307 Sluser

1 Schiffhebewerk

2086 sømil

Det er hvad Søhesten har tilbage lagt på 3 mdr. og 9 dage.

Hilsen

Søhesten

Hadsund

Tags: , , , ,

One kommentar »

  • Joan Thomsen siger:

    Hej, dejlig læsning.
    Vi sejlede selv en tur på kanaler i 2009.
    købte en stål båd i Holland, sejlede derfra til Belgien, Frankrig og så retur til DK.

Efterlad en kommentar!

Tilføj din kommentar nedenfor, eller trackback fra dit eget websted. Du kan også Comments Feed via RSS.

Vær venlig. holde den ren. holde dig til emnet. Ingen spam.

Du kan bruge disse tags:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

Dette er en Gravatar-aktiveret weblog. For at få din egen globalt anerkendte-avatar, kan du registrere på Gravatar.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.