Top Post »

22. maj 2011 – 21:21 |

D. 21-06 kl. 20,00 sejlede fra Hadsund i høj sol, til bøjerne ved Als Odde, og var fremme kl. 21,30, havde en skøn aften der og en god start på ferieturen, men det ændrede sig …

Læs den fulde historie »
Mariagerfjord

Mariagerfjord eller danmarks smukkes fjord som vi nyder at kalde den, er der hvor vi og Søhesten har hjemme

Danmark

Her kan du læse om vores mange ture i Danmark, vi har efterhånden besøgt de fleste havne byer i landet

Frankrig

Her kan du læse om vores ture på kanalerne i Frankrig, vi har blandt andet sejlet helt til Paris

Sverige

Sverige er fantastisk smukt fra vandet, vi har haft flere dejlige og knap så dejlige ture i nabolandet.

Tyskland

Tyskland er det sted som vi har besøgt flest gange med Søhesten, her kan du læse om nogle af vores ture til Tyskland

Hjem » Bådferie, Sverige

Sejlerferie i Sverige – Del 1

Indsendt af on 31. oktober 2010 – 13:55

Søhesten er en Hollands Stål motorbåd 12 m lang og knap 4 m bred dybgang 1,1 m vægt. Ca. 17 t.

Ballerina er en smuk lakeret mahogni sejlbåd på 38 fod.

D. 4 juni kl. 19,00 afsejlede vi fra Hadsund Sejlklub ud til bøjerne ved Als Odde for at overnatte der, var fremme kl. 20,30, en meget fin aften havde vi der.

Alsodde mariager fjord

D. 5 juni kl. 6,00 afgik vi i den flotteste morgen sol man kan tænke sig, kurs mod Anholt i helt flad vand, og fra fremme kl. 12,30, Ballerina som vi var fulgtes med ankom noget senere da de gerne ville sejle for sejl, men de måtte opgive ud på dagen, det var rigtigt motorbådsvejr, vi var der i 2 dage hvor vi rigtigt hyggede os og spiste hummerhaler og badede i det 19 grader lune Kattegat

D. 8 juni kl.6,55 sejlede vi fra Anholt stadig i smukt vejr med masser af sol og let vind, vi anløb bag ved Malø ( Mønster odde ) kl. 14,30 en lille hyggelig bro ( kapernes bro som ligger på øen Hestholmen ) ( hvor vi spiste makrel som Ole havde fanget på vej over) et sted vi gerne må ligge til ved med stævnen ind og hækanker ude, et meget flot og hyggeligt sted, vi blev der i 2 dage hvor vi hyggede og gik tur og badede i det rene vand som findes her.

Øen Anholt i Kattegat

D. 10/6 gik det videre op i den Svenske skærgård i stadig i meget smukt vejr, til Köbstadsø et dejligt sted som vi senere har besøgt igen, og den stod på friskfangede makrel som begge både havde fanget på turen, ( et tips ! vi bruger Copp grillen med briketter og kommer røgsavsmul på briketterne og på med risten og låget og ca. 8 min på hver side og du har virkelig velsmagende grillet og røget makrel fantastisk ). Om aftenen da vi alle 4 sad i land og grillede hørte vi pludselig et brag, og 3 damer som kom hjem fra tur, sejlede lige ind i agterenden af vores båd så voldsomt at en af dem røg i vandet, men der skete heldigvis ikke nogen personskade, og vores båd som er en tung stålmotorbåd fik et lille hak i udstødningen, værre med deres glasfiberbåd der blev hul, de var noget ubehøvlede, jeg tror at de havde fået lidt for meget vin, for da jeg begyndte at tale om polisen blev de helt rolige, 2 dage der også stadig i smukt sommervejr.

Fang makereller på sejlerturen

D. 12/6 kl. 10,45 afgang fra Köbstadsø og videre til Hälsø et rigtigt rart sted hvor man føler sig virkelig velkommen, som vi senere har besøgt flere gange, gåture og gril om aftenen.

D. 13/6 kl. afgang fra Hälsø videre til Marstrand vi fiskede flere makrel som vi grillede på den samme måde til aften, stadig flot vejr men der er kommet meget vind, så vi blev der i par dage hvor vi så fæstningen, det er et imponerende bygningsværk, som man godt kan bruge et par dage på at se, gik ture og købte en ny fiskestang med hjul, hyggede os sammen med Pia & Ole med lidt rødvin og snak.

Marstrand Sverige

D. 15/6 kl. 9,50 var det rimeligt med vind så vi fortsatte til Askerøen ankomst kl. 13,45 stadig i meget flot sommersol og igen masser af makrel vi havde 7 men Ole og Pia havde 22 stk. så de fik makrel på mange forskellige måder, Askerøen er et sted vi meget gerne besøger og har vøret der flere gange siden og i flere dage, de er så venlige og rare der, så det er bare skønt, og der er meget flot og hyggeligt, for enden af broen har de en tømmerflåde med sauna på som de fyrer op i wekeenden og somme tider også andre dage, 2 dage der.

D. 17/6 kl. 11,00 afgang fra Askerøen til Ljungskile ankomst kl. 14,00 en lille tur men lidt køligt i dag, fangede 2 makrel som hoppede af igen, men det gjorde ikke så meget for vi var ved at være mættet af fisk lige nu så en gang millionbøf med kartofler var nu også skønt. I Ljungskile er der masser af indhandlings muligheder, vi købte bl.a. nye dørver til makrel fangst, og fik køleskabet fyldt op.

Askerøen Sverige

D. 18/6 kl. 12,00 afgang fra Ljungskile og videre til Slüssen en lille tur på en time så ankomst der kl. 13,10 til en meget skøn ankerplads, men det var blevet noget overskyet, men vi kan jo ikke regne med høj sol hele tiden. Dagen efter var der igen smukt sol sommer vejr, så 2 dage der for anker hvor vi sejlede lidt i gummibåden, og så på de meget flotte huse der er bygget op ad klipperne, i dag stod den på Coop grillet kylling lækkert, jeg måtte sejle vand over til ballerina i gummibåden da de var rendt tør, men det var da værre hvis det var vin de var rendt tør for.

D. 20/6 kl. 10,05 afgang Slüssen igen sol skin skønt, og ankomst til Henåen kl. 12,15, det er der de bygger de flotte Najad både, det er sådan en Pia & Ole vil have når de får solgt Ballerine en meget smuk Sparkman & Stevens tror jeg nok, her kan vi få tanket vand og andet vi mangler, Henåen er ikke noget særligt sted at ligge, og desuden er det begyndt at regne, og når det regner i skærgården så kommer der virkelig vand ned, så vi tog en enkelt overnatning der.

D. 21/6 om formiddagen sejlede vi videre til Paradis bugten hvor vi smed hækanker og et par liner ind på land, Pia & Ole kom i gummibåden over til et par rigabalsamer, Svenske kytboller til aften og så masser af regn, men vi har en god motorbåd med masser af plads så vi lider ingen nød.

Tags: ,

Efterlad en kommentar!

Tilføj din kommentar nedenfor, eller trackback fra dit eget websted. Du kan også Comments Feed via RSS.

Vær venlig. holde den ren. holde dig til emnet. Ingen spam.

Du kan bruge disse tags:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Dette er en Gravatar-aktiveret weblog. For at få din egen globalt anerkendte-avatar, kan du registrere på Gravatar.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.