Top Post »

22. maj 2011 – 21:21 |

D. 21-06 kl. 20,00 sejlede fra Hadsund i høj sol, til bøjerne ved Als Odde, og var fremme kl. 21,30, havde en skøn aften der og en god start på ferieturen, men det ændrede sig …

Læs den fulde historie »
Mariagerfjord

Mariagerfjord eller danmarks smukkes fjord som vi nyder at kalde den, er der hvor vi og Søhesten har hjemme

Danmark

Her kan du læse om vores mange ture i Danmark, vi har efterhånden besøgt de fleste havne byer i landet

Frankrig

Her kan du læse om vores ture på kanalerne i Frankrig, vi har blandt andet sejlet helt til Paris

Sverige

Sverige er fantastisk smukt fra vandet, vi har haft flere dejlige og knap så dejlige ture i nabolandet.

Tyskland

Tyskland er det sted som vi har besøgt flest gange med Søhesten, her kan du læse om nogle af vores ture til Tyskland

Hjem » Bådferie, Sverige

Sejlerferie Sverige – Del 3

Indsendt af on 31. oktober 2010 – 15:33

Forsat fra del 2: 9/7 kl. 9,30 afgang fra Grönemads Hamnförening og regnen er startet igen, men vi sidder jo inde når det er dårligt vejr, så vi lider ingen nød, ellers styrer jeg på agterdækket. Og der er der jo en rigtig god udsigt til det hele, vi anløb Hamburgsund kl. 12,30, et rigtigt hyggeligt sted hvor vi fik en skøn langskibs plads tæt ved et lille værft, vi skulle have et nyt håndtag til toiletdøren så det kunne vi nok få der, regnen er endelig hørt op og solen er fremme skønt.Dagen efter brugte vi til almindelig afslapning i området købte pille rejer og fik kold hvidvin til og senere pandekager, og nød endelig en aften uden regn.

søhesten-ved-kajen

11/7 stod op til øsende regn igen, så vi gjorde klar til afgang kl. 12,45 og videre til Malmöen ank. Kl. 16,00 hvor vi fik lagt til og lavet aftensmad karbonader, og ellers fik aften til at gå med læsning og andet indendørs.

12/7 Afgang Malmöen kl. 9,15 i høj sol skønt, vi ville til Ljungskile, en tur på ca. 6 timer med indbygget fiskefart som er ca. 4 mil fangst 3 flotte makrel som skulle nydes til aften, der er virkelig meget vand inde i bugten i havnen så boerne er flere steder under vand og det står helt op i byen, men vi blev anvist en rimelig god plads af havnefogeden så det var godt for vi ville være her et par dage da vi ville op og se noget der heder Silverfället et sted oppe i noget skov og bjerge, men der var ca. 5-6 km dertil så det kunne blive en god dagstue til fods.

silverfaldet-i-ljungskile

Dagen efter drog vi på jagt efter Silverfäldet, men det viste sig ikke at være så let at finde, men da vi havde spurgt om vej en del gange kom vi på rette vej, det var et meget smukt område med meget skov klipper og flotte næsten nye svenske træhuse, og selve vandfaldet så ud som sølv når man stod og så op i det og der var masser af vand i det meget mere end almindeligt, det var jo på grund af den megen regn de havde haft her i år. Det har været tørvejr hele dagen.

14/7 kl. 12,00 Afgang Ljungskile og videre til Almösund marina ank. Kl. 14,30 i øsende regn, det er nogle voldsomme byger der kommer, så den står på læsning og en kylling i ovnen.

Dagen efter mere regn og masser af blæst, vi var ved at længes efter DK for der regner det da ikke så meget, havnefogeden sagde at i morgen ville der blive stille vejr og 25 grader så det glæder vi os til, men nu må vi se om det holder.

16/7 kl. 9,15 afgang Almösund i høj sol og let vind skønt, vi sejler ned til Hälsö, som bliver den sidste havn i Sverige for denne gang, der vil vi ligge og vente på et godt vejr til at sejle direkte til Aalbæk i DK, vi kan godt lide at være på Hälsö og går ture over ökerö, og ellers på øen.

D. 20/7 kl. 11,10 afgang fra Hälsö med kurs på Aalbæk bugt, det var en fin tur med sol og en del vind og rimelig store bølger men det aftog noget jo længere vi kom over, så kl. 18,50 anløb vi Aalbæk havn skønt, fik en dejlig langskibs plads inde i havnen bag ved molen, og det var skønt for der ville komme den del østenvind de næste dage.

aalbaek-i-danmark

Dagen efter er der meget østenvind og lidt regn, men det er vi jo vandt til, værre er det for havnen for der er havnefest med musik og sager, vi har købt friske rødtunger til aften skønt, her i Aalbæk kan man købe alle slags friske fisk, så det vil vi benytte os af, så i morgen vil jeg købe nogle friske rødspætter til aften, men så ved jeg at fruen vil forlange kød til dagen efter men så må vi jo have det. Vi vil nyde det og slappe af her i Aalbæk i nogle dage inden vi fortsætter videre sydpå til Hou.

D. 25/7 kl. 9,35 Afgang fra Aalbæk i en del vind fra vest så det betyder ikke noget, der er noget blandet vejr men det er stadig lunt, ank. Hou kl. 15,40 fik en rimelig plads for der var mange både i havnen p.g.a. den megen vind, fik tændt op i grillen og så gik den aften. I morgen vil vi sejle til Ø. Hurup.

D. 26/7 afgang Hou kl. 11,05 ankomst Ø. Hurup 14,10 så nu er vi jo snart hjemme i Mariager fjord, men nu vil vi lige blive her nogle dage, det var meningen at vi ville have været en tur i Limfjorden, men det er udsat p.g.a. det dårlige vejr, men ændre det sig kan vi jo altid sejle der op, der er jo ikke ret langt.

D. 29/7 kl. 9,30 afgang Ø. Hurup ankomst Hadsund kl. 13,00.

Slut på en god tur til den Svenske Skærgård, på trods ad det dårlige vejr de sidste uger, men det kan vi jo ikke selv styre.

Så som Havne pengene i de havne vi besøgte i Sverrige ligger fra 120 til 230 svenske kroner med strøm og vand, men vi har jo også ligget i mange natur havne hvor det ikke koster noget, så det er vel rimeligt nok.

Sejler hilsen

Søhesten

Hadsund

Tags: ,

Efterlad en kommentar!

Tilføj din kommentar nedenfor, eller trackback fra dit eget websted. Du kan også Comments Feed via RSS.

Vær venlig. holde den ren. holde dig til emnet. Ingen spam.

Du kan bruge disse tags:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Dette er en Gravatar-aktiveret weblog. For at få din egen globalt anerkendte-avatar, kan du registrere på Gravatar.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.