Top Post »

22. maj 2011 – 21:21 |

D. 21-06 kl. 20,00 sejlede fra Hadsund i høj sol, til bøjerne ved Als Odde, og var fremme kl. 21,30, havde en skøn aften der og en god start på ferieturen, men det ændrede sig …

Læs den fulde historie »
Mariagerfjord

Mariagerfjord eller danmarks smukkes fjord som vi nyder at kalde den, er der hvor vi og Søhesten har hjemme

Danmark

Her kan du læse om vores mange ture i Danmark, vi har efterhånden besøgt de fleste havne byer i landet

Frankrig

Her kan du læse om vores ture på kanalerne i Frankrig, vi har blandt andet sejlet helt til Paris

Sverige

Sverige er fantastisk smukt fra vandet, vi har haft flere dejlige og knap så dejlige ture i nabolandet.

Tyskland

Tyskland er det sted som vi har besøgt flest gange med Søhesten, her kan du læse om nogle af vores ture til Tyskland

Hjem » Bådferie, Tyskland

Med Søhesten og Nirvana på sommerferie til Berlin

Indsendt af on 7. oktober 2010 – 21:09

Vi sejlede fra Hadsund d. 23 juli, og brugte nogle dage på at nå til Marstal, da der var en båd Nirvana,  som vi skulle følges med, så d. 29-07 afsejlede vi Marstal, i smukt vejr til grossenbrode i tyskland, hvor vi lå for anker i en dejlig vig, dagen efter fortsatte ad travekanalen til Lübeck en flot gammel hansestad, hvor vi også havde et par overnatninger, videre ad Elbe – lübeck – kanal til Mölln hvor vi blev virkelig godt modtaget, og det var med sang og tysk brændevin til grillen om aftenen, en enkelt overnatning, så videre til Lauenborg, et meget hyggeligt sted hvor vi blev modtaget helt fantastisk i en lille meget hyggelig lystbådehavn, der var vi også et par dage, vi ville have været ad Elben, men det lod sig ikke gøre p.g.a. alt for lidt vand, steder var der kun 70 cm dybt, så det gik ikke, vi måtte så igennem et Hebewerk Lüneburg som det heder.

Sluser på vejen til Berlin

Hebewerk Lüneburg en kasse med vand som kan tage fragtskibe og kanalfærger og fylder op med lystbåde til sidst, den kan løfte 5000 ton, vi bliver hævet 38 m på ca. 3 min, det er jo meget vand besparende da vi jo selv har vores vand med i kassen som vi bliver løftet i, det er jo lidt fantastisk, så går turen videre ad Elbe- Seitenkanalen, en lang og noget kedelig kanal, en enkelt overnatning ved en ligge plads på Elbe-seitenkanal, videre til Uelzen også et hyggeligt sted på den kedelige kanal, hvor vi også havde en enkelt overligger, derfra videre til Wolfsburg i Mittellands-kanal med en enkelt overligning, derfra til Haldensleben en enkelt overnatning der, derfra videre til en liggeplads ved breden, videre ad Elbe-Havel-kanal til vores mål i Spandau en forstad til Berlin.

Sejlerferie til berlin

I Spandau fandt vi en meget hyggelig lille lystbådehavn, et stille og roligt sted ca. 5 km uden for Berlin, der vi var meget velkommen, det havde andre sejlere fra vores Hjemhavn Hadsund fortalt, da vi mødte dem i Lübeck (de var på vej hjem fra samme tur), de fortalte også at det var meget svært selv at sejle rundt Berlins kanaler, så vi blev der i 5-6 dage, hvor vi kunne tage bussen ind til staden, i Spandau er der en stor bådudstyrs forretning Nimo Pedersen lig med Madsnedø, og det var godt for os for den ene båd skulle have nye batterier og jeg selv skulle have nyt toilet, og alt kunne fås på stedet, og lidt billigere end i DK, at ligge der er meget anbefalingsværdigt, vi tog med en bus rundfart i Berlin, og en rundfart med en kanalfærge, så faktisk alt det som vi have talt om, så det var godt og afslappende.

Berlin

Efter 5 dage i Spandau trængte vi til at komme videre, og det gik til Oranienburg nok den smukkeste tur på hele turen, i Oranienburg var der bævere der hed Nutrea, det er en amerikansk sump bæver, de er sluppet ud fra en farm, men trives ganske godt og indbyggerne havde ikke noget i mod dem, de spiser rødder og den slags, men de var morsomme at se på. I byen fik vi vasket og tørret alt vores vasketøj for den nette sum af 80 d.kr.

Berlin Ferie

Om aftenen da vi sad og grillede, fortalte de ældre, at under krigen faldt der i Oranienburg, mere end 20.000 bomber på et døgn, det var derfor at der stod så mange store meget flotte træer rundt omkring, de kunne ikke bruges til noget da de var fulde af granatsplinter, vi havde planlagt et enkelt døgn der men det bliv til tre for der var så skønt og folk var så flinke og rare, så det var svært at komme videre, men det skulle vi jo, så vi fortsatte med en enkelt overnatning til Marienwerder, og derfra til et Hebewerk Niederfinow 36 m ned ( 3 min ) til Oder floden og videre til Stolzen Hagen en enkelt overnatning der, derfra til Stettin i Polen, der sejlede vi forbi alle de store skibsværfter som ligger der og over i en sidekanal til noget som heder Green marina et meget hyggeligt sted i ro og fred, og ca 4 km. til Stettin, en taxatur til 35 d.kr. Så det gjorde vi de tre dage vi var der.

sommerferie på Kanalerne ved Berlin

Stettin er en flot by med store flotte bygninger, men der er meget stor forskel på rig og fattig, der er mange tiggere overalt, men ellers er de fleste som vi ser på gaderne velklædte, og ser ikke ud til at mangle noget, da vi sejlede ind i Polsk farvand skulle vi indklarerer og skulle selvfølgelig se pas og andre papirer, og det samme da vi forlod Polen, derfra gik vi videre til Usedom med en overnatning, og der fra til Wolgast med en enkelt overnatning, derfra til Peenemünde hvor vi var et par dage, der var en del at se på fra krigen, det var jo Hitlers forsøgssted med B2 og B3 bomberne og andre grusomheder, der er en stor udendørs og indendørs udstilling fra den gang, og gamle ubåde er der også, da vi havde fået nok af alt det sejlede vi videre, til Stralssund hvor vi var i 2 dage.

Ubaad Peenemuende

I Stralssund er der en masse gamle restaurerede huse at kigge på, og en god havne restaurant, herfra forsatte vi til Rügen, det var rart at være i rigtigt saltvand igen, Rügen er et meget smukt sted hvor vi har været før, og vi kan godt lide at sejle rundt der og sluttede af på den lange ø Hiddensee Hitlers foretrukne badested, havnen heder Witte, hvor der blev lavet flotte badestrande og fliser ned til vandet, så Herrefolket ikke skulle gå i sand når de skulle bade, men et rigtigt hyggeligt sted at slutte denne tur og vi var der i 3 dage enden der var vejr til at sejle over Østersøen. Vi ankom i Stubbekøbing den 4. september turen i tyskland havde varet 5, og er helt sikkert en som vi gerne vil prøve igen når vi får tid, det er rimeligt med antallet af sluser, og 5 uger er passende tid, men ikke mindre så når man ingenting.

Berlin Kirke

Praktiske oplysninger:

Alle sluser og kanaler i Tyskland er gratis, med undtagelse af Nordøstersø kanalen og Eideren.

Man skal have kanalbevis – duelighedsbevis – VHF certifikat og en VHF der er installeret med ATIS, det forlanges på de europæiske vandveje.

Man skal have forsikringspapirer, og bådens papirer, da det sker at de vil se dem.

Man skal huske at følge de tyske regler og tavler om hastighed og hvornår man må sejle over en akvædukt eller i sluser, for ellers koster det bøde, vi fik 2 bøder på denne tur, en for at sejle over en akvædukt uden tilladelse på 35 euro, og en på 10 euro for at ligge et forkert sted, i ca. en ½ time.

Man kan købe kort hos I.C Weilback  Binnen 1 – 2 – 3 – 4 , de er nødvendige, pris ca. 260 kr. pr stk.

Tags: , , , , ,

Efterlad en kommentar!

Tilføj din kommentar nedenfor, eller trackback fra dit eget websted. Du kan også Comments Feed via RSS.

Vær venlig. holde den ren. holde dig til emnet. Ingen spam.

Du kan bruge disse tags:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Dette er en Gravatar-aktiveret weblog. For at få din egen globalt anerkendte-avatar, kan du registrere på Gravatar.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.